خانه مسکونی بانو رباب طاهری یا سنایی اردکان با قدمت پهلوی واقع در محله چرخاب اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص این بنای تاریخی گفت: اين بنا متعلق به دوره پهلوي است و در محله ای به نام چرخاب که بادگیرها، خانه­هایی با دیوارهای بلند و کوچه­های باریک نشان­ دهنده تلاش ساکنین در برابر شرایط نامساعد است قرار گرفته است.

محسن ذاکری در مورد وجه تسمیه خانه بانون رباب طاهری اظهار داشت: این خانه متعلق به یکی از نوادگان دختری صدرالفضلاء بوده که بعداً به اسم همسر آن خانم (سنایی) تفکیک شده است.

 

وی خاطرنشان ساخت: خانه بی بی رباب طاهری (خانه سنایی) مانند اکثر خانه ­های قدیمی برای رعایت حفظ حریم فضای بیرون به داخل ابتدا یک راهرو در قسمت ورودی قرار دارد که پس از عبور از آن به یک حیاط می­رسیم. در قسمت جنوبی خانه تالار قرار گرفته که در قسمت جنوب شرقی بنا و متصل به تالار یک اتاق که دارای یک بادگیر و حوضی در وسط آن است و سپس اتاق­هایی که گرداگرد حیاط قرار گرفته ­اند. این بنا دارای سه بادگیر است که در حال حاضر اتاقک بادگیر داخل آشپزخانه قرار گرفته است و این اتاقک را با فضای آشپزخانه با یک در جدا کرده­اند. بادگیر دیگری در زیرزمین قرار گرفته است که موقعیت قرارگیری زیرزمین درست زیر فضای تالار و اتاق سمت تالار می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: به یکی از ویژگی­های خاصی که در مورد خانه سنایی می­توان به آن اشاره داشت قرارگیری پایابی است که در زیرزمین قرار گرفته است و همچنین طراحی  یک تهویه­ای است که در قسمت پایاب قرار دارد و این موجب شده که در زیرزمین در گرم­ ترین روزهای سال شاهد هوای خنک و مطبوعی باشیم.

گفتنی است این بنای تاریخی که اکنون در اختیار بنیاد نیکوکاری نوشیروانی است در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره سی و یک هزار و دویست و بیست و پنج در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.






سایت خبری یزد فردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا